5 tips om rekening mee te houden bij de opzet van je website

Het is voor iedere website belangrijk om goed gevonden te worden. Gevonden worden betekent tenslotte bezoekers krijgen, zie bijvoorbeeld dit artikel over CTR. Een SEO-tekstschrijver kan je daarbij helpen. Helaas is het in de praktijk vaak zo dat er eerst een website wordt ontworpen die gevuld wordt met materiaal dat voorhanden is. Om er een beetje haast achter te zetten worden teksten geknipt, geplakt en geplaatst in het stramien dat voorhanden is. Zonde.

Een tekstschrijver met verstand van SEO zou eigenlijk vanaf het allereerste begin betrokken moeten zijn. Niet het ontwerp van de site (of nog erger: de techniek) moet centraal staan, maar de inhoud. Probeer dus altijd een multidisciplinair team samen te stellen dat in gezamenlijkheid een site ontwerpt en opzet. Dat zorgt ervoor dat je niet alleen tevreden bent bij de oplevering van de site, maar ook een jaar later nog. Om een beeld te geven van de zaken waarop je moet letten, hier 5 tips voor het opzetten van je site.

  1. Zorg dat je zelf of je communicatie-adviseur de regie neemt en schakel een team in dat tenminste bestaat uit een vormgever met verstand van online gebruiksvriendelijkheid, een website-bouwer en een SEO-tekstschrijver. Gezamenlijk stel je de doelen van de site vast, maak je een programma van eisen en verzorg je de realisatie. Soms zijn de wensen van de verschillende specialisten verschillend of zelfs strijdig. Het is daarom belangrijk het overleg in een constructieve sfeer te laten plaatsvinden. Verdiep jezelf grondig in de mogelijkheden zodat je in staat bent in geval van een patstelling de knoop te kunnen doorhakken.
  2. Een website is maar een van de kanalen in je communicatiemix. Breng ze in kaart, bepaal de doelen voor ieder kanaal en zorg dat ze op elkaar zijn afgestemd. Het is de bedoeling dat ze elkaar versterken en in zekere zin één geheel vormen. Dat geldt voor zowel online als offline. Wees daarbij ook realistisch: een website bijhouden kost tijd en actief zijn op social media nog veel meer. Kruis dus niet zomaar alle middelen en media aan die je kent, maar verdiep je in de vraag welke voor je doelgroep relevant zijn. En schrap dan minstens de helft… (geloof me, bijna altijd wordt de capaciteit van de organisatie overschat. Enthousiast beginnen is niet moeilijk, over een jaar nog zo fanatiek bezig zijn wel).
  3. Maak voor je website een plan voor de inhoud. Een site waar nooit iets aan verandert is niet meer dan een visitekaartje en zal nooit veel bezoekers trekken. Wil je dat je site iets toevoegt aan de bekendheid en populariteit van je onderneming, dan heb je dynamische inhoud nodig. Maak daarom een redactieplan (per half jaar bijvoorbeeld) waarin je aangeeft wanneer er wat moet gebeuren om je site aantrekkelijk te houden. Op die manier krijg je meteen inzicht in iets heel belangrijks: de tijd die het kost om dat te realiseren.
  4. Als je site online staat begint het eigenlijk pas. Want dan is het zaak om te werken aan je vindbaarheid. Dat is een doorlopend proces en het kan best lang duren voor je met je vastgestelde zoektermen opduikt op de eerste pagina van Google. Om dat te laten slagen moet je site inhoudelijk aantrekkelijk zijn en content bieden die voor veel mensen van waarde is. Algemeenheden helpen daarbij niet. Het gaat erom dat er op je site zaken te zien en te lezen zijn die uniek zijn, liefst persoonlijk. Niet voor niets scoren weblogs vaak goed in de zoekmachines: ze vertellen op een persoonlijke manier iets over een product, bedrijf, branche of -kan ook- hobby. En niet op één manier, maar op honderd manieren. Tot in detail.
  5. Maak je de geheimen van SEO eigen of schakel daarvoor een tekstschrijver in. SEO is niet echt rocket science, maar je moet wel weten wat belangrijk is en wat niet. Als je site goed is qua structuur en techniek (en dat zal wel, als je punt 1 in acht hebt genomen), dan zorgen de nieuwe artikelen en/of blogs ervoor dat je site gaandeweg steeds beter vindbaar wordt. Is je site wat dat betreft eenmaal op de goede weg, dan kun je andere SEO-methoden en SEA (advertenties) overwegen om nog meer bezoekers naar je site laten komen. En te laten kopen natuurlijk, want uiteindelijk moet je al die gemaakte kosten wel kunnen terugverdienen…

Wil je weten hoe ik je als SEO-tekstschrijver kan helpen bij de opzet van je site vóór je die online zet, neem dan contact op, dan maken we een vrijblijvende afspraak.