
Er was eens… een tijd, niet zo heel lang geleden, dat je werd doodgegooid met nieuwsbrieven. Voor mij was het op zeker moment reden om die dingen eens kritisch te bekijken. Welke waren boeiend genoeg om te lezen, welke konden eigenlijk beter rechtstreeks in de prullenbak? Het zal je niet verbazen dat ik er nu nog maar weinig ontvang.
Toch kunnen nieuwsbrieven heel belangrijk zijn voor een goede band met je klanten en voor meer verkopen. Alle reden om er veel aandacht aan te besteden. Nieuwsbrieven kun je tot op zekere hoogte goed vergelijken met de DM’s uit het pre-internettijdperk. Goede direct mails probeerden heel persoonlijk over te komen, wat best een kunst was omdat het drukwerk was, geen digitaal verhaal. Voor een nieuwsbrief geldt hetzelfde: hoe persoonlijker je hem weet te maken, hoe meer hij tot de verbeelding zal spreken en de lezer (je klant) aan je bindt.
Dat persoonlijke karakter kun je bereiken door zoveel mogelijk te segmenteren. Je kunt beginnen met een one-size-fits-all nieuwsbrief, maar als je in staat bent om onderscheid te maken in leeftijd, geslacht of regio (etc) moet je dat zeker doen. Anderzijds geldt dat jij als afzender ook wat over jezelf loslaat. Keiharde verkoop werkt niet, hoewel je natuurlijk best wel voordeelacties kunt communiceren. Maar zorg er dan wel voor dat die speciaal voor de nieuwsbrief-lezer zijn.
Over het algemeen geldt dat je een ontvanger van je nieuwbrief langzaam in je verhaal ‘trekt’. Begin met een leuke anekdote bijvoorbeeld, met een verrassende clou (goede sprekers doen dat ook vaak als ze op een podium staan, en dat is niet voor niets). Daarna is het zaak om die aandacht vast te houden, tot en met die superaanbieding van je. Reclamemensen hebben het vaak over de AIDA-formule. En AIDA staat dan voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie).
De voordelen van een nieuwsbrief
- Een nieuwsbrief is een betaalbare, directe en zeer aanpasbare manier om je doelgroep te betrekken. In tegenstelling tot socialemediaplatforms, waar algoritmen vaak bepalen wie je content ziet, geeft de nieuwsbrief je de controle over de bezorging van je berichten.
- E-mails komen rechtstreeks in de inbox van je nieuwsbrief-abonnees terecht. Deze directe lijn naar je klanten kan loyaliteit bevorderen, je merkbekendheid vergroten en conversies (verkopen) stimuleren.
- E-mailmarketing presteert consistent beter dan sociale media en andere kanalen op het gebied van betrokkenheid en rendement op investering (ROI). Met goed geformuleerde content kunnen nieuwsbrieven direct aankoopbeslissingen beïnvloeden.
- Met abonneegegevens kun je je doelgroep segmenteren en gerichte berichten versturen die beter aanslaan, waardoor je communicatie relevanter en effectiever wordt.
- Regelmatige, nuttige nieuwsbrieven positioneren je bedrijf als (sypathieke) expert in je vakgebied en wekken vertrouwen.
Waar moet je over schrijven?
De waarde van je nieuwsbrief schuilt ‘m in de inhoud. En da’s voor veel bedrijven een bottleneck.
In het begin lukt het nog wel, maar op den duur drogen de onderwerpen op. En de kunst is natuurlijk dat je je nieuwsbrief verstuurt met een vaste regelmaat en voor een lange tijd. Net als bij blogs of social media geldt ook hier dat je een redactieplan moet maken en je onderwerpen lang van tevoren moet plannen. Ik heb klanten gehad die zich hier niets van aantrokken. En die hebben het geen van allen lang volgehouden. Dus doe dat nou maar gewoon, dat plan maken.
Om voor de vuist weg wat onderwerpsuggesties te geven:
- Bedrijfsnieuws en updates
Informeer klanten over nieuwe producten, diensten of mijlpalen. Geef af en toe ook een kijkje achter de schermen.
- Speciale aanbiedingen en kortingen
Beloon trouwe abonnees met exclusieve deals. Biedt die niet aan andere klanten!
- Educatieve content
Deel tips, handleidingen of branche-inzichten met betrekking tot je producten of diensten.
- Evenementen en aankondigingen
Promoot webinars, workshops of lokale evenementen.
- Varia
Probeer af en toe ook eens wat ‘ander nieuws’ te brengen. Dat mag best heel triviaal zijn, het gaat er puur om de lezer te vermaken, een glimlach te voorschijn te toveren.
Tot slot
Test je nieuwsbrief voor de desktop én voor mobiel. Besteed veel zorg aan de onderwerpregel om te voorkomen dat ontvangers de mail weggooien zonder ‘m te openen. Houd goed de statistieken van iedere nieuwsbrief bij om te zien hoe je scoort en probeer het bij iedere volgende nieuwsbrief beter te doen.