Goed gevonden worden betekent keuzes maken

Vaststellen waarop je via Google goed gevonden wilt worden, betekent keuzes maken. Het aantal termen waarop je je website met effect kunt optimaliseren is beperkt. Optimaliseren op zich lukt nog wel natuurlijk, maar denk vooral niet dat het resultaat is dat je bij iedere zoekopdracht als eerste op het scherm verschijnt. Zo werkt het niet.

“Als je alles wilt, dan krijg je niets”

Realiseer je allereerst dat je niet de enige bent die een toppositie in de zoekresultaten nastreeft. Je concurrenten werken minstens zo hard aan SEO als jij. Sommigen daarvan zijn er bovendien al veel langer mee bezig, hun sites hebben ‘authority’ opgebouwd. Anderen zijn domweg in alle opzichten veel groter, daar kun je niet zomaar tegenop boksen. Zoek maar eens op een willekeurige boektitel, geheid dat je bij bol.com uitkomt. Heel vervelend, maar als lokale boekhandel ben je kansloos als je zoekterm een boektitel is.

Wat kun je wel doen om goed gevonden te worden?

  1. Als je klanten uit een bepaalde stad of regio komen, focus je dan daarop.
  2. Specialiseer, durf keuzes te maken

1. Focus je op je stad of regio

De meeste klanten die met een SEO-vraag bij me komen, zijn actief in een bepaalde plaats of regio.  Ze hebben bijvoorbeeld een winkel of dienst waarbij reisafstand een rol speelt. Ben je in Deventer met je schoonheidssalon gevestigd, dan is de zoekterm ‘schoonheidssalon’ voor jou niet relevant. De zoekterm ‘schoonheidssalon Deventer’ des te meer. Richt je dus daarop. En weersta de verleiding om meteen ook met Gelderland, Overijssel en Drente en ‘Heel Nederland’  bezig te gaan. Beperk jezelf en focus. Deventer was het, Deventer is het en Deventer zal het zijn. Pas als je rotsvast op nummer 1 staat, mag je om je heen kijken, eerder niet. First things first.

Maar stel dat je in meerdere plaatsen actief bent, is dat dan een kansloze missie? Nou nee, zo erg is het ook weer niet. Maar… het is wel moeilijker. Want er is altijd wel iemand met dezelfde producten of diensten als jij die zich wel 100% focust op de vestigingsplaats. En dat is dan een geduchte concurrent als het om vindbaarheid gaat. Het is goed als je je dit soort zaken goed realiseert als je je website ontwerpt, want qua structuur kun je hier veel aan doen.

Van een SEO-schrijver worden vaak wonderen verwacht. (Nou ja, die lever ik ook natuurlijk, maar die zijn duurder). Maar als de techniek en de structuur van een website niet optimaal zijn, wordt het een moeilijk verhaal. Dan kan ik schrijven tot ik een ons weeg, maar haal ik er niet uit wat er in zit. Als ik zie dat je website qua structuur (of techniek) niet past bij je wensen, zal ik je dat altijd eerst vertellen. Dat scheelt veel vergeefse moeite en geld. 

2. Specialiseer, durf keuzes te maken

Je moet niet alleen focussen op je vestigingsplaats of werkgebied, maar ook op je aanbod.

Het komt niet vaak voor dat een bedrijf -of een zzp’er- maar één ding aanbiedt. Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Ik ben tekstschrijver. Dat lijkt één vak, één dienst. Maar nee, dat is niet waar. Ik schrijf namelijk teksten voor websites, bladen, tijdschriften, advertenties, brochures, folders, speeches, columns, commercials, blogs… Nou ja, ik noem er nu 10 die relevant zijn voor mijn zoektermen. Ik had er met wat langer nadenken misschien ook 20 kunnen noemen.

Het is een onbegonnen zaak om je zoekmachineoptimalisatie te starten met zoveel ‘specialismen’. Zeker als ze zo algemeen zijn als ik hiervoor beschreef. Ook al kun je het allemaal, ook al bied je het aan, maak keuzes.

Als je begint met je SEO, focus je dan op 1 dienst, of 1 product. Het is een illusie om te denken dat je op al je diensten of producten even goed gevonden wordt. Dat kun je jammer vinden (vind ik ook) maar het is wel de realiteit in een wereld met miljarden websites die allemaal om aandacht schreeuwen.

Vergeet algemene zoektermen

Heb je na veel wikken en wegen één dienst geformuleerd waarop je goed gevonden wilt worden, dan ben je er nog niet. Negen van de tien keer is die namelijk nog te algemeen. Probeer daarom die algemene term te beperken door een zoekopdracht die vaak wordt gebruikt. Dat kan door je locatie toe te voegen, als dat relevant is, of door te zoeken naar ‘long tail SEO terms  waarover ik al eerder schreef. Formuleer zoektermen rond je trefwoord die daadwerkelijk worden gebruikt en focus je daarop. En op niks anders.