“Ik wil korte teksten. Want mensen lezen toch niet”

Als een klant me vraagt om webteksten te schrijven, komt gegarandeerd die ene zin aan bod: “Mensen lezen niet meer”.  “Dus,” zo wordt met mij grote stelligheid toegevoegd: “De teksten op de site moeten vooral kort.”

En dat is twee keer fout.

  1. Mensen lezen meer dan ooit
  2. Teksten moeten vooral lang zijn

Over het eerste misverstand -mensen lezen niet meer- kan ik kort zijn: mensen lezen meer dan ooit. Sterker nog, ze schrijven ook meer dan ooit. Ik heb geen idee hoeveel teksten er dagelijks via Whatsapp worden uitgewisseld, maar het moet een giga-getal zijn.

Als je over een verandering in leesgedrag spreekt kun je alleen maar concluderen dat mensen anders lezen. Via meer media, meer hap-snap, meer scannend. Daardoor vermindert de concentratie wellicht en wordt er slechter gelezen. Maar minder? Nee. Mensen zijn dol op lezen.

Zolang je je sitebezoeker maar teksten laat lezen die boeien.

Mensen lezen ook graag langere teksten. Omdat jij de expert bent die ze iets kan leren. Het maakt niet uit of je hovenier bent, eigenaar van een beautysalon of tekstschrijver, zoals ik. De bezoekers van je website willen weten dat ze bij jou in goede handen zijn. Ze willen weten dat jij de expert bent die alle ins- en outs kent voordat ze hun portemonnee trekken (of een afspraak maken). Maak jij je daar met een jantje-van-leiden vanaf, met je ultrakorte tekst, dan draagt dat niet bepaald bij aan het vertrouwen.

Nog een reden om lange teksten te schrijven

Google zal je omarmen. Om je een hoge positie in de zoekresultaten te gunnen, wil Google weten dat jij daadwerkelijk de expert bent die je beweert te zijn. Google heeft er alle belang bij om mensen die hun zoekmachine gebruiken het beste resultaat bieden. Daar hebben ze een heleboel trucjes voor (hun algoritmes) om dat te ontdekken, maar nummer 1 is wel: ze willen kunnen scannen dat jouw tekst het beste antwoord is op de zoekvraag. En dat bewijs je door de diepte in te gaan. Een enkel onderwerp tot op het bot te fileren. Lange teksten zijn dus heel belangrijk voor de SEO van je site.

Schrijf korte én lange teksten

Voor de meeste websites geldt dat je korte én lange teksten moet schrijven. Die lange teksten vormen de basis voor je site. Voor een hovenier bijvoorbeeld betekent het dat-ie een gedegen artikel schrijft over het gebruik van grassen in de tuin. Welke grassen zijn er, waar komen ze vandaan, waar gedijen ze en waar niet, wat betekent het voor het onderhoud van je tuin en wat dies meer zij (nee inderdaad, ik heb zelf geen tuin).

Maar natuurlijk knikker je die tekst niet meteen op je homepage. Dat schrikt mensen af: je wilt ook dat mensen die even snel informatie zoeken je website aangenaam vinden. Op je homepage of andere via pagina’s die via het hoofdmenu te bereiken zijn, plaats je daarom de korte teksten, met een verwijzing naar je lange artikel. Zo houd je je site makkelijk scanbaar voor iedereen, terwijl je toch ook die uitzonderlijke, specialistische kennis van je kwijt kunt. Dus:

Maak van alle lange teksten een samenvatting.

Korte teksten vragen veel tijd

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het maken van een korte samenvatting van een lange tekst niet eenvoudig is. Korte teksten schrijven vraagt soms veel tijd. Maar als het je ambitie is om zowel je sitebezoekers als Google te bedienen, dan moet je die tijd investeren. Of mij inhuren natuurlijk, maar die afsluiter had je vast wel zien aankomen 🙂