Een persbericht is geen gratis reclame

Persberichten worden door organisaties nogal eens geschaard in de categorie ‘gratis reclame’. Ten onrechte. Een persbericht is niet gratis, zelfs niet als je het zelf schrijft. Want een persbericht schrijven kost tijd. Soms zelfs heel veel tijd, als je organisatie wat groter is en er meerdere mensen over moeten oordelen. En tijd is geld, ook als je die uren intern ergens kunt wegschrijven.

Niet gratis dus. Maar een persbericht heeft wel belangrijke voordelen:

  1. Met een persbericht kom je op redactionele pagina’s terecht, terwijl je met adverteren verwezen wordt naar de minder goed gelezen advertentiepagina’s.
  2. Persberichten worden vaak overgenomen door andere media (blogs, nieuwssites, social media). Bij advertenties gebeurt dat alleen als je er opvallend in blundert.

Je persbericht linea recta naar de prullenbak

Het nadeel van persberichten is dat ze niet meer zijn dan voorstellen voor een artikel. Serieuze journalisten of redacteuren nemen je bericht zelden één-op-één over. In de praktijk worden de meeste berichten direct in de prullenbak gegooid. Soms alleen maar op basis van het lezen van je kopregel …..

Hoe zorg je ervoor dat je persbericht wordt geplaatst?

  1. Verstuur alleen een persbericht als het nieuws bevat. Klinkt logisch, maar de dagelijkse ervaring leert anders. Heb je niks te vertellen, stuur dan niks. Dat scheelt frustratie en bespaart je geld en moeite.
  2. Wat nieuws is voor de één, is onbelangrijk voor de ander. Anders gezegd: stuur je bericht naar de juiste media. En pas het zonodig aan, maak verschillende versies. Hoe beter het aansluit, hoe groter je kans op plaatsing. Naar een vakblad stuur je een ander bericht dan naar de lokale kranten of websites. Maatwerk verhoogt je plaatsingskansen.
  3. Hou je aan de journalistieke regels. Maak er geen advertentietekst van, vermijd superlatieven. Het gaat niet om jou, maar om de lezer.
  4. Zorg dat een redacteur makkelijk je tekst (en je foto) kan gebruiken. Je gelooft het misschien niet, maar ik ontvang persberichten die zijn opgemaakt en als pdf zijn versleuteld. Denk je nou echt dat een redacteur tijd en zin heeft om die bagger om te zetten in een artikel? Nee dus. Gebruik bij voorkeur .rtf of .txt en zorg voor een minimale opmaak. Stuur je foto separaat mee.

Een persbericht schrijven en versturen is heel simpel. En als je het afzet tegen advertentiekosten vaak ook heel goedkoop. Maar gratis is het zeker niet. Wil je weten waar de kansen liggen, hoe je bericht een groot publiek bereikt? Of heb je domweg hulp nodig bij het schrijven van je persbericht? Ik help je graag verder.