SEO-misverstand #1: je moet veel artikelen schrijven

In de wereld die SEO heet, doen veel fantasieverhalen de ronde. Een hardnekkig en veel herhaald SEO-misverstand is dat je voor een goede positie in de zoekresultaten veel moet publiceren.

Veel publiceren, dagelijks of wekelijks een verhaal schrijven is prima, zeker als je een weblog bent gestart. Maar het is vooral belangrijk voor je lezers, veel minder voor Google of Bing.

Je lezerskring kan het ongetwijfeld waarderen als je iedere ochtend weer een nieuw berichtje post. En als je eenmaal een vaste frequentie hebt ingezet, is het goed als je dat volhoudt omdat het je lezers bindt. En een vaste lezersschare is indirect ook heel belangrijk voor je vindbaarheid in de zoekresultaten. Maar dat is niet vanwege de frequentie.

Het is vanwege de kwaliteit van je artikelen.

Google is niet op zoek naar de vaakst geüpdatete website. Google is op zoek naar de website met de meest relevante informatie voor mensen die iets zoeken. Naar de beste artikelen.

Ik weet dat het gebeurt, SEO-bureaus die de vindbaarheid van je website niet kunnen verbeteren en dan naar jou wijzen: jij moet vaker nieuwe artikelen aanleveren. En dat is onzin. Het kost je idioot veel energie en het schiet niets op.

Wat helpt je wel een aan goede positie in de zoekresultaten?

  1. Zorg dat je relevante artikelen schrijft. Stukken die antwoord geven op wat mensen zoeken (althans mensen uit jouw doelgroep, die anderen zijn niet zo relevant).
  2. Schrijf unieke en waardevolle artikelen. Als jij in staat bent over een specifiek onderwerp een uniek en belangrijk stuk te schrijven, dan zal Google dat zeer waarderen. (Niet zomaar overigens, maar vooral omdat er door anderen naar verwezen wordt, maar daarover schrijf ik later nog wel eens).

Zo kan een artikel van twee, drie jaar oud nog steeds ’top’ scoren in de zoekresultaten. Ook al zijn er daarna tientallen of honderden door anderen geschreven. Zo heb ik ooit een artikel geschreven over de product-markt-combinatie (op Businessbox.nl, een site over het opzetten van een onderneming). Dat was in 2012. Anno 2017 scoort dat nog steeds uitstekend (#2) als je op die term zoekt, terwijl velen onderwijl er ook over geschreven hebben. Waarom? Omdat mensen er naar linken, ze het kunnen waarderen. En Google daarom weet: da’s een relevant stuk. Of zoals Amerikanen het zouden zeggen: ‘A piece of killer content’.

SEO-misverstand
Na 5 jaar scoort dit artikel nog steeds #2 in de zoekresultaten. Het artikel eronder scoort trouwens ook niet slecht…

P.S. Als je iedere week een kwalitatief goed stuk kunt publiceren, moet je dat natuurlijk niet laten!