Het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter

Sommige bedrijven zoeken een tekstschrijver, andere een copywriter. En soms bedoelen ze hetzelfde. Lastig. Is er dan geen verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter? Ja, dat is er.

Los van de letterlijke betekenis (copy = tekst, writer = schrijver) is er wel degelijk een onderscheid. O ja, het is allebei tekst. Maar vergis je niet in het verschil tussen tekst voor het ene en voor het andere doel. Een dichter is met tekst bezig en een romanschrijver ook, maar dat betekent niet dat de een het werk van de ander kan overnemen. Soms kan iemand het wel, die is romanschrijver én dichter. Maar vaak is dat niet zo, dan is de schrijver eigenlijk maar in één van alle disciplines echt goed. Dus als je iemand zoekt die je teksten verzorgt, kun je beter zo specifiek mogelijk aangeven wat je wilt.

Lang niet iedere schrijver van je brochure kan ook je website goed vullen.
Of een advertentie voor je maken.

De tekstschrijver

Tekstschrijvers waren en zijn mensen die een brochure volpennen, of je website. En je bedrijfsblad vullen. Het zijn mensen die overweg kunnen met lange verhalen. Maar ook hier geldt: niet iedereen is overal even goed in. Er zijn tekstschrijvers die erg goed zijn in interviewen en het uitschrijven van het verhaal in twee of meer pagina’s, maar die ronduit slecht zijn in webteksten. Andersom, dat had je natuurlijk al verwacht, komt ook voor.

De copywriter

Copywriters vind je behalve in het wild vooral bij reclamebureaus. Zij kunnen namelijk krachtige kopregels maken en aantrekkelijke teksten voor advertenties of commercials. Vaak werken ze ook samen met een art-director om samen een ‘concept’ te bedenken. Maar als je aan een copywriter vraagt om meer dan een A4’tje vol te pennen, of een website te vullen, kijkt hij wanhopig om zich heen, op zoek naar een tekstschrijver.

Aandacht en verleiding

Vraag je aan een tekstschrijver daarentegen om een pakkende advertentieserie te bedenken, dan kom je ook vaak van een koude kermis thuis. Ze denken in pagina’s, niet in millimeters. Volgens veel copywriters snappen tekstschrijvers niks van zaken als aandacht en verleiding. Volgens veel tekstschrijvers kunnen copywriters niet schrijven.

Nou ja, ieder zijn vak.