Het verschil tussen een tekstschrijver en een SEO-tekstschrijver

Veel organisaties zijn tegenwoordig op zoek naar een SEO-tekstschrijver. Niet naar een gewone tekstschrijver dus. Of een goede tekstschrijver. ‘Schrijf je ook SEO?’ wordt me dan ook steeds vaker gevraagd. Met een blik die verraadt dat ze die vraag hebben gehoord of gelezen, maar zelf ook niet zo goed weten wat de criteria daarvoor zijn. Tijd voor een duiding dus: waarom is niet iedere tekstschrijver een SEO-tekstschrijver?

Het verschil tussen een tekstschrijver en een SEO-tekstschrijver is eigenlijk heel simpel uit te leggen:

  1. Een tekstschrijver schrijft teksten voor een opdrachtgever met het lezerspubliek (de doelgroep) voor ogen.
  2. Een SEO-tekstschrijver doet dat ook, maar heeft daarnaast ook oog voor de manier waarop zoekmachines een tekst scannen en waarderen.

Zoekmachineoptimalisatie

SEO-tekstschrijven is eigenlijk een raar begrip. Want het suggereert dat je schrijft voor zoekmachine-optimalisatie. Maar dat is natuurlijk niet zo. Je schrijft in eerste instantie voor je lezerspubliek, in dit geval de bezoekers van je website. Dat staat altijd voorop. Je wilt je bezoekers informeren, vermaken, aanzetten om iets te kopen, of wat je ook maar als doel hebt gesteld.

Het vervelende van zoekmachines is dat die -nog- niet begrijpen wat je bedoeling is, maar domweg de tekst scannen (dat verandert snel, maar daarover een andere keer). De algoritmes van de zoekmachine zijn erop gericht om te ontdekken wat een tekst behelst en daarvoor zijn ze op zoek naar de belangrijkste woorden. Dat gegeven vormt de leidraad voor de SEO-tekstschrijver, want als die woorden en termen (de zoekwoorden) helder zijn, kun je zorgen dat ze in de tekst voorkomen. Vraag en aanbod op elkaar afstemmen.

Zoekwoorden en tekst

Een goede SEO-tekstschijver zal nooit als een dolle op het toetsenbord gaan rammen, maar zich eerst altijd afvragen wat de zoekwoorden en zoektermen zijn waarop die tekst via zoekmachines gevonden moet worden. Beter nog: hij onderzoekt welke woorden en woordgroepen daadwerkelijk gezocht worden, voor hij aan de slag gaat. Dat kan bijvoorbeeld via de Google Keyword Planner of de tegenhanger Bing Keywords. Vervolgens zorgt hij ervoor dat die woorden en termen op strategische plaatsen in de tekst verschijnen. Strategisch? Jazeker.

Een SEO-tekstschrijver heeft verstand van de manier waarop zoekmachines een webpagina scannen en ‘beoordelen’. En houdt daar dus rekening mee bij het opzetten en indelen van de tekst. In een volgend blog zal ik je vertellen hoe zo’n scan er uitziet en hoe je daarmee bij je eigen site rekening kunt houden.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de site-bezoeker altijd voorop staat en dat inspanningen voor SEO nooit ten koste mogen gaan van de aantrekkelijkheid van de webpagina zelf. En dat… onderscheidt een goede SEO-schrijver weer van een gewone SEO-schrijver.