Er zijn veel bedrijven die een weblog starten om hun site een beetje ‘body’ te geven. Dat is een goed idee. De andere kant van het verhaal is dat de meeste bloggers niet verder komen dan 7 artikelen. Daarna zijn de onderwerpen ‘op’, of is het enthousiasme tot het nulpunt gedaald omdat er geen lezers zijn. En dat is heel frustrerend. Toch is dat niet nodig, als je maar let op de volgende aandachtspunten.
Maak een plan voordat je een weblog start
Je schrijft een blog niet zomaar, maar met een doel voor ogen. Als je een eigen blad uitgeeft -je weet wel, zo’n papieren bladerding- ga je ook niet pardoes met editie 1 beginnen om je daarna af te vragen aan wie je het zult sturen. Het is niet gek om je blog te vergelijken met zo’n magazine. En op het op een vergelijkbare manier aan te pakken. Dus: eerst een plan, daarna pas bloggen. Ben je al impulsief gestart en loop je vast? Geen nood, gewoon doorlezen…
- Bedenk goed waarom je een blog start. Wil je trouwe lezers en wil je dat die lezers jouw klanten of je ambassadeurs worden? Zorg dan dat je ze goed voor ogen hebt. Wie zijn ze, wat willen ze weten? Waarmee kun je ze positief verrassen? Houd altijd voor ogen dat je je blog niet schrijft om je ei kwijt te kunnen, maar om je lezers te boeien. Misschien is bloggen wel helemaal niet de juiste manier, maar kun je beter instructievideo’s maken. Punt is: als het doel niet helder is, verlies je automatisch focus en dat is desastreus voor je enthousiasme.
- Houd het blogtempo er in. De meeste blogs starten in een razend tempo, maar eindigen al snel in ‘af en toe een berichtje’. Dat vinden je lezers niet leuk. Ze kijken naar een sprinter die de marathon probeert te lopen. En dan kun je ze nauwelijks kwalijk nemen dat ze gaan ‘zappen’. De truc om dat te voorkomen is een lange lijst maken met onderwerpen. Bladenmakers hebben sinds jaar en dag een redactieplan en om je een idee te geven: de kersteditie van de Libelle wordt niet in december gemaakt, maar in de zomer. Dat geldt voor je blog dus ook: voorbereiden en vroeg beginnen. Inhaken op actuele zaken kan altijd nog, maar alles beter dan zonder onderwerpen zitten.
- Je wordt niet zomaar gevonden. Je kunt schrijven tot je een ons weegt, maar het is niet zo dat je via de zoekresultaten in Google ineens een veelgelezen blog hebt. En nee, ook niet als je de SEO-regels in acht neemt. Besef dat je blog niet een opzichzelfstaand fenomeen moet zijn, maar moet passen in het geheel van je communicatie. Dat betekent dus dat je je blog actief moet verspreiden. Dat kan bijvoorbeeld door (heel) actief te zijn op social media, of door gastblogs te schrijven op veelbezochte websites. Waar het om gaat is dat je andere middelen en media inzet om de bekendheid te vergroten. Laat de wereld weten wat je aan het doen bent!
- Geef. Niet. Op. Zelfs als het allemaal niet meezit, qua bezoekersaantallen, moet je gewoon doorgaan, al was het alleen maar voor je long tail SEO. Ondertussen ga je op zoek naar de verbeterpunten, maar geef niet op. Begin alsnog met punt 1 of roep hulp in (goh.. wie zou je daar nou voor moeten benaderen?). Bloggen is niet makkelijk -zeker niet als je ‘erbij’ moet doen- maar het kan je een grote, trouwe lezersschare opleveren. En klanten.